This book review will be written in Dutch. Sorry to my non-Dutch readers

Uitgever: Atlas Contact
Verschenen: Januari 2013
Aantal pagina's: 284 pagina's
Ik kreeg dit boek: van de uitgever in ruil voor een eerlijke recensie.

Samenvatting:
Van Goodreads:
"Acht mensen komen op een zondag in een schoolgebouw samen voor de opnamen van een wetenschapsprogramma. Maar die worden nooit gemaakt. Want plotseling klinkt er een knal. Op bevel van de autoriteiten gaan ramen, deuren en gordijnen dicht. En ze blijven dicht. Eerst dagen, dan weken. Door de ogen van tv-redactrice Merel zien we hoe de groep probeert zich staande te houden in een nieuwe wereld. Een wereld van duisternis en isolatie. Van slapen op een gymmat en tien korrels rijst per dag. Naarmate de voedsel voorraden verder slinken, lopen de spanningen tussen de schoolbewoners steeds hoger op. Als alles wat er was er niet meer is, wat is dan nog de waarde van liefde, loyaliteit en vriendschap?"

Persoonlijke mening:
Dit boek sprak me meteen aan toen ik de beschrijving las en ik wist bijna zeker dat ik het boek zou kunnen waarderen. Het verhaal is geschreven in een soort van dagboekvorm en begint niet in het begin van het verhaal, maar op dag 91 na de knal. Boven ieder nieuw hoofdstuk staat welke dag het is. Het verhaal wordt niet altijd chronologisch verteld maar ik vond het zelf niet verwarrend. In de dagen die verder in de toekomst liggen wordt niet te veel weggegeven maar genoeg om nieuwsgierig te maken.

In het begin van de dagen is het natuurlijk behelpen maar alles gaat naar omstandigheden redelijk. Er gebeurt qua plot in de eerste helft nog niet heel veel maar als lezer krijg je veel informatie over de groepsdynamiek en de onderlinge verhoudingen tussen de mensen. Het boek zorgt voor een mooie opbouw voor de plotselinge gebeurtenissen later in het boek waarin alles in een stroomversnelling komt. Wat ik vooral goed vond aan dit boek waren de onverwachtse en schokkende wendingen die ik dus echt niet aan zag komen. Ik zal natuurlijk niet te veel over het einde verklappen, maar het gaf zeker stof tot nadenken en liet me vrij ondersteboven achter. Een klein minpunt vond ik wel dat je niks te weten krijgt over de oorzaak van de knal en de wereld buiten het schoolgebouw, daar was ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar. Maar afgezien van dat vond ik het een heel goed boek!

Aanschaf link: Bol
Uitdaging: Ik Lees Nederlands
Andere recensies: De Boekblogger,